pátek 29. ledna 2021

České pohádky

Tuto knihu pohádek mám ve dvou vydáních  - povedlo se mi sehnat a koupit nové, proto kniha vypadá velmi dobře a nerozdrbaně.
Tyto pohádky jsou originální tím, že nejsou opravdu sebrané z lidového povídání, ale vymyšlené. A vymyšlené dobře.

Drdovy pohádky mnozí znají spíš z filmových zpracování - nejedna pohádka se ocitla i v televizním a filmovém podání. V Drdových pohádkách se shlédl režisér Troška (O princezně Jasněnce a létajícím ševci), ale byly zfilmované i dřív. Zde bych chtěla připomenout dvojí zfilmování pověstného Zlatého kapradí. Jednu v černobílé verzi, trochu dospělejší, druhou už v barevné, dospělý ráz jí zde dodal skvělý Josef Kemr.


Drdovy pohádky má v oblibě i polský spisovatel Andrzej Sapkowski.














 

 

 

 

 

I zde se setkáme s pohádkami chytrými, s mazaností, i hloupostí, věrností a láskou, zradou a lstivostí. Hrdinové překonávají překážky, mnohdy hraničící se ztrátou života, a vykupují si svou lásku strádáním a úsilím.
Asi nejvážnější pohádka je Zlaté kapradí, která není jen o kouzelném květu, ale i o lásce, o zradě, o lítosti. V televizních pohádkách se objevila dokonce ve dvojím provedení, objevila jsem i krásnou černobílou verzi. Doporučuji.

O Matějovi a Majdalence
Dařbuján a Pandrhola
Zapomenutý čert
Český Honza
Konec Skoupé Lhoty
O princezně Jasněnce a ševci, který létal
Jak princezna hádala, až prohádala
Vodník v pivovaře
O hloupé havířce
Zlaté kapradí
Jak Kuba parohatou princeznu léčil
Jak šel Honza do Lenoráje

A nakonec
Jak Honza potkal Pohádku


 

 

 





 

 



























 

 

 

 

Vydal Československý spisovatel 1990 (toto vydání, Drdovy pohádky vyšly i dříve)
Napsal: Jan Drda
Ilustrace: Josef Lada

P.S. pokud jsou pohádky opravdu vymyšlené, obdivuji autorovu fantazii a cit pro kouzlo příběhu a kouzlo fantazie. Jeho pohádky plynou jako voda v lesním potoce, občas rozčeřené kameny, jiskřivé v odlesku slunce, prosvítajícího skrz koruny stromů. Nezní uměle ani násilně ani divně. Jsou lahodné jak jahody se šlehačkou.


2 komentáře:

  1. Tuhle knihu důvěrně znám. Sice mám poněkud starší vydání, ale předsádka a Ladovy ilustrace jsou v ní také. A i když jsou to pohádky, primárně určené dětem, já si je četla v době, kdy jsem ve svých 36 letech měla příušnice. Dětská nemoc - dětská kniha. Ale o tom to není. Pohádky mám ráda stále.
    Měj hezké a pohodově dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za přání! Knihu mám taky ve starším vydání, ale už se ztraceným obalem, když jsem viděla, že vyšla znovu, koupila jsem ji. Jen mě mrzí, že asi všechnny skončí někde v kontyšu. Zkusím dát synovci nějaký manuál, aby je napřed nabídl v různých knihoskupinách, nebo rozstrkal do knihbudek, či nabídl knihovnám... je mi vždycky líto, když knihy končí v kontejneru, i když chápu, že někdy to jinak nejde. A někdy taky stojí za bačkoru, ty knihy.
      Drdovy pohádky můžu číst i dnes, v dospělosti... takže se nedivím ,že jsi ji četla tenkráte.

      Vymazat

Pohádky bílých nocí

Napsal, nebo sepsal, Petr Denk a zde jsou shromážděny pohádky vybraných severských národů.