úterý 26. ledna 2021

Z pohádky do pohádky - Zvířátka a Petrovští

Zvířátka a Petrovští  je další sbírkou pohádek, o kterých nevím vlastně moc.
Pod názvem je uveden Václav Říha. Je tedy autorem pohádek? Pochybuji. Spíš sběratel pohádek, nebo editor.
Bohužel, doslov, ve kterém by tohle bylo uvedeno, chybí. Inu, další salátek, který je řádně odrbán častým používáním, tedy čtením.



I zde je užita škála pohádek, od zvířátkových, přes humorné, poučné nebo i romantické. Některé známé a jiné neznámé.
A protože jsem si jako malá zaškrtávala v obsahu oblíbené pohádky, dnes jsem mohla porovnat -  a ty, které se mi tenkrát nelíbily, nebo mě tak nebavily, mi připadaly dnes velmi zajímavé a poutavé.
Nojo, není mi osm... :D

Najdeme tu tedy pohádky romantické, o lásce, únosech, překonání překážek, zkoušky a přemáhání zlých sil.

Také tu najdeme pohádky moudré, o použití chytrosti, fištrónu. A v některých pohádkách zajímavé zmínky o lidových řemeslech. Rovněž je tu užito několik už nezvyklých slov a slovních spojení -  viz Ubrousku, přistroj se.

Opět jsem přidala několik ukázek i s textem a taky obrázky.

Pozn. - pohádka Dvě Maričky byla i zfilmovaná pod názvem Dvě Cecilky, stará černobílá verze.




Vydal Albatros, 1972
Pohádky vybral, upravil a doslov napsal Vilém Závada
Ilustrovala Milada Marešová

(a že to jsou krásné ilustrace, i když černobílé a jako malá jsem je vymalovávala. Nekvalitně. Kvalitnější vymalování obstarala tenkrát moje mamka. )









2 komentáře:

  1. Některé pohádky znám, knížka mě ale minula. V době jejího vydání jsem maturovala a pak se zapojila do pracovního procesu. Pohádky se vrátily později, až s mými dětmi. 👍💓

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přibude jich ještě pár. Byli jsme tři děcka, takže pohádky se kupovaly docela hojně, každý dostával k narozeninám i pod stromeček aspoň jednu pohádkovou nebo dětskou knihu. Později už knihy pro mládež nebo dospělé, jsme kupovali na dohodu, nebo už sami. - Některé pohádky jsou si i hodně podobné, takže určitá povědomost tu je.

      Vymazat

Pohádky bílých nocí

Napsal, nebo sepsal, Petr Denk a zde jsou shromážděny pohádky vybraných severských národů.