středa 20. ledna 2021

Pohádky bratří Grimmů

Pohádky bratří Grimmů provázely moje dětství a byly tak často čtené, že některé veršovánky znám dodnes nazpaměť.


Nevím, nakolik moc jsou úpravou odlišné od těch dalších, docela ráda bych porovnala různá vydání.
Ale dá se v této knížce (v mém případě už hodně odrbané, mírně potrhané a něčím bohužel i zlité) najít výběr převeliký. Od pohádek romantických typu Žabí princ, nebo Princezna Husopaska, přes pohádky o zvířátkách (O vlkovi a kozlátkách, bajkovitá Když se spolčí kočka s myší) přes pohádky o chytrosti a hlouposti (Jak chodil Kuba za Markytou, Čiperná Markyta.)
















 

V této pohádkové sestavě jsem měla svoje tipy, svoje pohádkové favority i takové, které mě nebavily.
Ilustrace jsou poměrně drsné, trochu mi připadalay ponuré. Tato kniha je vůbec stylizovana ne příliš dětsky, obrázky jsou většinou černobílé, akční. Trnkovy obrázky bývají většinou optimističtější.
Ale ke Grimmovým pohádkám se opravdu hodí.

Moje oblíbené byla Jednoočka, Dvojočka a Trojočka a taky O králi žabákovi, O Popelce, tu jsem měla ráda snad ve všech vydáních, Husopaska, O věrném Janovi, Lněné odhozky, ale taky Mahulena, jak byla zavřena ve věži, nebo o králi Odřivousovi, což je variace na Pyšnou princeznu. 

Kniha je už vskutku silně opotřebovaná, stránky mírně pokroucené, lehce flekaté, ale kčertu, je to dobré vydání a verše v této podobě jsem v jiné Grimmovic knize neviděla.


















































 

 

Vydal Albatros, 1969

Překlad Marie Kornelová

Ilustrace Jiří Trnka

 

 

 

 

6 komentářů:

  1. Mně tyto pohádky provázely od dětství. Vyšly v roce 1961 pod názvem Německé pohádky a v knize jich je 200. Kniha už je omšelá, rohy listů jsou do kulata a některé listy jsou zkrabacené, když jsem knihu zapomněla na zahradě a ona zmokla. Chybí jí dokonce i část hřbetu a některé listy už jsou uvolněné. Kdysi jsem vytvořila přebal, aby mezi novějšími a o poznání zachovalejšími knihami, nestrašila.
    Mám jí ráda, je to kus mého dětství. 📖💓

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si ani původní obal už nevybavím, možná bych jej viděla v nějaké antikvární verzi, pokud někdo zachoval knihu v dobrém stavu. Ale trochu mě těší, že ta tvoje je podobně jetá. Svým způsobem to je pro knihu pocta - byla čtená a to hodněkrát. Taky ji mám dosud schovavanou, včetně dalších pohádkových kousků.

      Vymazat
  2. Údajně původní pohádky bratří Grimmů byly spíš horory pro děti nevhodné. Např. Šípkovou Růženku prý princ zneuctil a probudilo ji až její vlastní narozené dítě, které vytáhlo trn při pokusu se napít mléka z prsu. Tak mi to také vyprávěla moje babička a později jsem to někde četla.
    V dalších se to hemžilo roztrhanými těly, usekanými údy a vyhřezlými vnitřnostmi...

    Já měla novější vydání s obrázky Zmatlíkové. Ale taky tam spousta pohádek chyběla.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak tyhle asi nikde neseženu, myslím že co vycházelo v době mého dětství, už bylo přece jen upravené do snesitelné podoby. I když o zneužitých princeznách taky pár pohádek bylo, většinou později sebraly děcko a táhly s vojskem k domovu svého svůdníka. Ale i tam to mělo dobré konce, svůdník se nechal rád ukecat ke svatbě. :D
      Ten popis Růženky šípkové s děckem, které vysálo zmíněný trn při kojení, to je fakt drsoňské.

      Vymazat
  3. Přijde mi, že jsem měla doma podobnou, protože ty ilustrace jsou mi hodně povědomé. Původní pohádky byly opravdu spíš horory, jak jsem už několikrát někde četla. Dělám zrovna pořádek v knihovně a tak se kouknu i do dětských knížek, třeba ji objevím. Přiznám se, že názvy některých pohádek mi vůbec nic neříkají, je to přece jenom už hodně let, co jsem je četla. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Viděla jsem film - snad pod názvem Pohádka pohádek - a tam bych řekla, že se původním hororovým pohádkám hodně blížili. To byl bizár jak vyšitej, placama jsem si nebyla jista jestli se mi to líbí nebo ne, každopádně byl film pozoruhodný. Ale asi opětovně nekoukatelný.
      Zkus nahlédnout do těch dětských knížek. Já i dnes občas vytáhnu pohádkovou knihu a čtu si znovu pohádky, někdy mě docela překvapí ty nápady, dějová linka i styl.

      Vymazat

Pohádky bílých nocí

Napsal, nebo sepsal, Petr Denk a zde jsou shromážděny pohádky vybraných severských národů.