sobota 1. ledna 2022

Mahulena, zlatá panna

aneb slovenské pohádky a pověsti Boženy Němcové. 

Velká výpravná kniha, ilustrovaná Adolfem Zábranským, přináší pohádky známé i méně známé. 

Popravdě když jsem se začetla, připadalo mi, že jsou mi něčím povědomé a přitom překvapivě odlišné. Je tu třikráte zmíněn Skleněný vrch, jako kouzelné místo. V pohádkách se objevují strašliví draci a mluvící koně. Zvířátka, která pomáhají. Kouzelné babice, létající lidi (Berona), rozdávají se dary, které by se dle mého soukromého mínění neměly pustit z ruky (ubrousku prostři se, klobouček který hraje nebo střílí). 

Jedno společné ale mají. Hlavní postavy musí překonávat překážky. Je jedno, že jim v tom pomůže kouzelník, kouzelnice, mluvící kůň, zvířátka. Jde o to, že se vypraví na cestu plnou nebezpečí a nesnází, s tím, že neví jak dopadnou, naleznou svou Mahulenu, svůj sen, svůj cíl?

Občas se chovají jak hlupáci, ale časem zmoudří, občas jsou moudří už z kraje, jen se jako hlupáci tváří. 

V lecčem se tyto pohádky liší od těch erbenovských - třeba i zde se objevuje Dlouhý, Široký a Bystrozraký, jen zápletka je trochu jiná. A spolu se Slunečníkem, Větrníkem a Měsíčníkem se neobjevuje Večernice, ale Uliana, krásná bojovná princezna. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



















Zabrousila jsem do těch pohádek a s chutí jsem si početla. A uvědomila si, jak konkrétně tyto pohádky mi vypadly z paměti, jak jsem je měla v paměti zkresleny. Některé vlastně i ve spojení s filmy, které jak známo, se původní osnovy drží jen přibližně. 

Slovenské pohádky a pověsti dle Boženy Němcové vypravuje Jaroslav Seifert.

Ilustroval Adolf Zábranský

Vydáno se souhlasem Ministerstva školství ČSSR jako četba pro žáky základních škol

Vydal Albatros v roce 1985

Pro čtenáře od 8 let 

 

 

 




Žádné komentáře:

Okomentovat

Pohádky bílých nocí

Napsal, nebo sepsal, Petr Denk a zde jsou shromážděny pohádky vybraných severských národů.