pátek 5. února 2021

Ráno

Výbor z díla Josefa Kožíška, o kus dál než klasické pohádky. Pořád určeno malým čtenářům i trochu větším dětem.

V knize se nenachází klasické pohádky, ale spíš vyprávění, malé historky o životě kolem, dětská fantazie, bezpečí domova. Povídky jsou proloženy říkankami a básničkami, které vychází z lidové slovesnosti.

Výbor je sestavený z předchozích publikací, a v lecčem upraven, vynechány archaické výrazy a nahrazeny modernějšími, někdy upouštěno od závěrečných veršů nebo vět ve smyslu mravoučném.

Vypráví se tu o běžných věcech, se kterými se setkávaly tehdejší děti. Třeba o jabloňce, která působila jako houpačka, skrývačka i utěšitelka. O dřevěném koníčkovi, o panence. O mamince, kdypak spí, když je vidět od rána do večera v pohybu? O uspávání dětí. Básničky o zvířátkách, o dětech, o okolním světě. A několik variací na pohádky.

Nevím, jestli by kniha zaujala dnešní děti, které provází už úplně jiný svět než panenky, koníčci, houpačky, polní práce, nebo služba u sedláka. Docela by mě zajímalo, jestli ano. Já tuhle knihu měla ráda, a malé příběhy ze života nebo fantazie jsem četla s chutí.

A docela ráda bych si přečetla i původní Kožíškovy povídky, ty, do kterých ještě nebylo editačně zasáhnuto.

Kniha je opět provázena krásnými ilustracemi. A veršíky, myslím, jsou čitelné i dnes.

Už jen úvodní úprava je příjemná na oko, RÁNO krásně vyzdobené květinami, z celého díla čiší dobré ráno, pěkný den.

 

 

 

 

 

 

 

Na konec uvedený obsah, kde se už podle názvů dá odhadnout, o kom a o čem knížka je. 



Knihu vydal Albatros, 1972, pěkná pevná vazba.
Dílo Josefa Kožíška vybral, uspořádal a edičně připravil František Tenčík.
Ilustroval Václav Karel









2 komentáře:

  1. Od Josefa Kožíška nějaké knížky v knihovně po dětech jsou. Tato nikoliv. V roce jejího vydání jsem maturovala a posléze se zapojila do pracovního procesu. Nějak to všechno uteklo. 😢
    Ilustrace v knížce jsou malebné.

    OdpovědětVymazat
  2. Můj tatínek moc rád četl a tenkrát nás opravdu zásobili každé vánoce nebo každé narozeniny nějakou knížkou. Jsem ráda, díky tomu mám doma řadu pohádek i dětských příběhů. Však na ně dojde také řada.
    A zdá se, že ty máš od Kožíška zase věci, které nemám já... tak se to hezky srovná.

    OdpovědětVymazat

Pohádky bílých nocí

Napsal, nebo sepsal, Petr Denk a zde jsou shromážděny pohádky vybraných severských národů.