neděle 14. února 2021

Ruští bohatýři

Tuto knihu jsem četla před lety a líbila se mi stejně jako další podobné. Dá se říct, že je několik knih podobného typu:

Ruské byliny (vlastně totéž co Ruští bohatýři, jakési ruské legendy)
Hrdinské legendy staré Francie
Rytíři kulatého stolu
Starořecké báje a pověsti

a  nechci opomenout ani naše Staré pověsti české.

Snad každý, nebo aspoň většina slyšela někdy jméno jako Ilja Muromec. Nebo Slavík loupežník.

Jde o sbírku jakýchsi legend o neskutečně odvážných, statečných a silných bohatýrech, tedy chlapy obdařenými velkou silou, nebojácností, ale i mazaností. A žel, i některými lidskými nectnostmi.

Dozvíme se o zrození, příchodu nebo vzniku každého zde uvedeného bohatýra. Neb někteří se narodili už s nadpozemskými schopnostmi, jiní k nim přišli časem... Legendy o těchto statečných mužích jsou popisovány velmi vzletně, poeticky a s nemalou mírou přehánění. Ale odpusťme jim to, patří ke koloritu ruské duše. A myslím, že vlastně nejen ruské duše, každá pověst i každá pohádka má trochu sklony přehánět, bez ohledu na to, z jaké země přišla.

K nectnostem můžume připočíst pýchu, ješitnost, zlomyslnost, intriky.
K ctnostem zmíněnou odvahu, rozhodnost, nebojácnost a taky věrnost - nejen knížeti, ale i svému lidu a své zemi. Ruští bohatýři totiž nejen pobíjí odpůrce svého knížete, ale chrání i obyčejný lid před nájezdníky Tatarů.
A to zcela nekorektně.

 
















 
Kniha Ruští bohatýři byla vydána r.1984, nakladatelství Albatros
Vydána v edici Z pohádky do pohádky.
Přeložila Zdeňka Psůtková
Vypravuje Irina Karnauchovová (mám dojem, že tato dáma má na svědomí i Krásu nesmírnou)
Ilustroval Karel Beneš
Graficky upravil Zdeněk Mlčoch
Ve své době cena 29,Kč

 

 

 

6 komentářů:

  1. Krásná knížka. Mám ji doma taky a jako malá jsem ji četla mnohokrát.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tuto zrovna sháním. Nebo zmíněné Ruské byliny, vlastně bych chtěla mít pořízeny i ty francouzské či anglické. Staré pověsti české mám. Aspoň doufám...

      Vymazat
    2. Na knihobotu ji zrovna mají za 80,-. Když počkáš, tak možná půjde i dolů. Obvykle tak každé 3-4 měsíce slevňují neprodané knihy. Já tam šmejdím poměrně často a nakoupila jsem tam hromady knížek za 10-20 Kč. Zrovna mám další várku objednanou, protože teď někdy slevňovali.

      Vymazat
    3. Knihobot jsem zatím nezkoušela, mrknu na to, díky!

      Vymazat
  2. Knížku bohužel neznám, ale podobné báje a pověsti jsem vždycky četla moc ráda. Mně se líbily i zfilmované pohádky, které byly mnohdy krásně výpravné.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že jsem aspoň mohla v ukázkách přiblížit styl a způsob vyprávění. Vlastně z bylin je zfilmovaný Ilja Muromec a Sadko. Snad i další, ale to už si nejsem jista.

      Vymazat

Pohádky bílých nocí

Napsal, nebo sepsal, Petr Denk a zde jsou shromážděny pohádky vybraných severských národů.